Műalkotás jellege
A kertben tett látogatásunk, és egyben az egész marrakechi utazás, egy szülinapi meglepetés volt, amit a férjem szánt nekem. Évek óta vágytam rá, hogy lássam, mert ez nem csupán egy kert, hanem egy festő ecsetvonásából született művészi alkotás, egy élő festmény. Részletgazdag és színes, ugyanakkor letisztult és kifinomult. Ötvözi a marokkói forgatagot egy fenséges eleganciával. A forgatagot élénk színekkel és mediterrán bujasággal adja vissza, az eleganciát karakterisztikus óriáskaktuszokkal, kifejezetten kevés szín használatával és szabályos formákkal éri el. Megjelennek benne a marokkóra jellemző iszlám kertek vonásai a központi szabályos medencével, vizet szimbolizáló színek használatával és az árnyékot nyújtó fák sokaságával, amik mind a Paradicsomot idézik. A színek és a formák játéka egy hihetetlenül gazdag botanikai környezetben jelenik meg. Képes volt a festő a fejében élt képet valósággá formálni, bevonva az eleven természetet, a végeredmény pedig megtartotta műalkotás jellegét.

Rövid története
A francia bútortervező fia, a híres francia festő, Jacques Majorelle Marokkóba utazott 1917-ben, hogy betegségéből felgyógyuljon. A Casablancában eltöltött rövid idő után Marrakechbe látogatott, aminek vibráló színei azonnal rabul ejtették, így ott maradt. A várost használta kiindulópontnak az utazásaihoz egyéb észak-afrikai országokba, Olaszországba és Spanyolországba. Az utazásai ihlették. Utazott és festett. Utazott és alkotott.

1919-ben megházasodott, 1923-ban pedig vásárolt egy telket egy marrakechi pálmaligetben. 1931-ben építtetett rá egy marokkói stílusú házat, 1937-ben pedig a kék egy egyedi árnyalatára festette. A kék ezen árnyalatának azóta saját neve van: majorelle kék. Ez a szín jelenik meg a kertben is, amin közel 40 éven át dolgozott.



Megszállott botanikusként a kertben pazar gyűjteményt halmozott fel, nagyszerű festőként pedig festményszerű képet alkotva rendezte el őket. Jacques Majorelle 1947-ben megnyitotta a kertet a nagyközönség előtt.


De mi lett a sorsa a művészi kertnek a festő halála után?
A történet ugyanazon a síkon folytatódik. A legendás divattervező Yves Saint Laurent 1966-ban először látogatott Marrakechbe. Ez megváltoztatta az életét. Az erős napsütés, az élénk színek, a bonyolult minták, mind kitörölhetetlen nyomot hagytak a fejében. Marrakech tanította meg színezni. “Marrakech előtt minden csak fekete volt. ” Így nyilatkozott a városról a művész.

Az akkorra elhanyagolt birtokot és a hozzá tartozó villát a divattervező 1980-ban megvásárolta élettársával, Pierre Bergével. A kertet helyreállították, korszerűsítették. A Jacques Majorelle villát átnevezték Villa Oasis-nak.



Yves Saint Laurent a végtelenségig tudta meríteni az ötleteket a kertből. Kivételes színei gyakran álmában is megjelentek.



A divattervező 2008-ban elhunyt, a hamvait a kertben szóratta szét. Pierre Bergé később egy alapítványt hozott létre a működtetésére.



Ma a villa berber múzeumként működik, és egy 2017-ben megnyitott YSL múzeum is látogatható. A több, mint 400 pálmát és 1800 kaktuszt bemutató kert Marrakech fő turisztikai látványossága.



A Majorelle kert gyalog körülbelül 20 perc az óvárostól. A jegyeket előre, interneten kell megvásárolni, és adott időpontra szólnak.

Az összetettsége és a szépsége olyannyira lenyűgözött, hogy én is elkezdtem megépíteni a saját Majorelle kertemet az Arany Lótusz Kertben, amiről ITT olvashattok.